Tlumič řízení

Vlasta Živný

Některé Cortiny trpěly, už jako nové, asi tak po 15 000 km, na boční kmitání předních kol při rychlosti 50 – 60 km/hod.. Tento neduh se běžnými zásahy nedal odstranit ( vyvážení či výměna kol, kontrola vůlí v řízení…). Kola kmitala i u vozů jiných značek, hlavně Š MB 1000, která měla naprosto odlišnou nápravu . Teorie proč a pro řešení byly různé, ale kola kmitala pořád. Čím byl vůz více zatížen, hlavně na zadek, kmitání bylo horší. Z jízdy se stával horor. Z dnešního pohledu bych viděl problém ve špatném dynamickém vyvážení kol, i když se několikrát opakovalo. Bohužel, většinou ve stejném servisu. Nabízelo se řešení v podobě montáže tlumiče řízení. Jako nejvhodnější byl německý tlumič STABILUS, sériově montovaný na Tatru 603 - 613. Zakoupení tlumiče (105,- Kč), bylo dílem okamžiku. Téměř v každé Mototechně, ale bez úchytů na řízení. Výrobu úchytů nebudu znázorňovat výkresem. Snad postačí pár fotek a trocha zručnosti. Požadavky na montáž. Jeden bod pevný (nápravnice), druhý bod pohyblivý (řízení), rozměřit zdvih tlumiče ( asi 133 mm) tak, aby jeho pracovní dráha vystačila na oba krajní rejdy a nikde nezachytával o jiné části vozu. Po montáži kmitání zmizelo. Řízení se chovalo naprosto normálně, lehkost i vracení do přímého směru. Životnost do současnosti, to je přes 700 000 km. Nyní se dají zakoupit tlumiče od mnoha výrobců. FEBI Bilstein - FB 01261, SUPER TOURING SACHS 170 581, i zmíněný Stabilus, ovšem brazilské výroby ?? Ceny se pohybují cca 400 – 5 500,- Kč. Pokud někoho trápí podobný neduh v podobě kmitání, nebude řešit otázku životnosti, jelikož nájezd kilometrů dochovaných vozidel je nicotný. Pokud se kmitání neprojevuje, montáž je zbytečná.